ESKILSTUNA Börje Karlborg från Eskilstuna var i augusti 2014 med om en svår älgolycka. Erfarenheten från denna bearbetar han nu bland annat genom sitt engagemang som resursperson för Älgskadefondsföreningen.
Börje Karlborg har varit medlem sedan föreningen bildades 1973. Boendes på landet en bit utanför Eskilstuna vid tiden för olyckan var och är han därför van vid vägarna i trakten och han är dessutom jägare med god kännedom om viltet och dess rörelser.
– Det var den 23 augusti 2014, min hustru körde bilen som förutom oss två också innehöll två goda vänner och vi var på väg från Hälleforsnäs mellan Malmköping och Eskilstuna. Min gode vän Lennart sade till mig att “här är det ett viltrikt område” vilket jag också visste sedan tidigare, vi satt i baksätet och våra fruar i framsätet.
Lagstadgad fart
Bilen höll enligt Börje Karlborg strax under lagstadgad fart för sträckan och ekipaget svängde så småningom ut på riksväg 55. Där hann de köra ungefär fyra kilometer tills de kom fram till en lång vänsterkurva med hyggen på bägge sidor.
– Min vän sade då “här har jag varit och jagat förut och här är det en massa älgar som rör sig”.
– Själv skulle jag just till att luta mig fram och säga till min hustru att ta det lite extra försiktigt, men jag hann inte innan det small.
Klockan var tio på kvällen så mörkret hade lägrat sig, bilen var ny vilket i detta fall hjälpte passagerarna men för hustrun som körde gick det inte lika bra. Älgen, en fullvuxen tjur slog först i kylaren och strålkastarna, varefter den åkte upp på motorhuven, så att alla airbags löste ut.
– Det blev alldeles svart i vindrutan men efter bråkdelen av en sekund såg jag hur älgen var på väg att åka av. När den kom med bakdelen mitt för backspegeln såg jag dock hur det blev helt svart på min hustrus sida, då takplåten, innertaket och solskyddet åkte in 70 centimeter vilket gjorde att hon fastnade mellan ryggstödet och innertaket samtidigt som hon satt fastspänd.
Vid olyckan bröts dessutom alla Börje Karlborgs revben då bilbältet när han böjde sig framåt inte hade full funktion vilket gav extra påkänning.
– Min vän som satt till vänster om mig klev ur omskakad, men nästan helt oskadd och även hans fru kunde ta sig ut utan några större problem.
Vid kollisionen åkte bilen i diket men man hade tur i oturen att tre stubbar bromsade upp hastigheten.
Hyfsat återställd
Älgtjuren lyckades till sist ta sig av från bilen men var såpass skadad ett den stupade efter knappt tio meter in i skogen där eftersöksjägarna sedan fann den. Börje själv är nu hyfsat återställd fysiskt efter olyckan, men för hans hustrus del är det fortfarande inte bra med fler väntande läkarbesök.
– Sett till omständigheterna har hon ändå tagit det här bra men det är klart att det inskränkt vår frihet.
– Själv känner jag av olyckan i huvudet av och till, men tack vare en pensionerad hemsyster som ville hjälpa oss och har varit till stor hjälp som bollplank känns olyckan mer och mer avlägsen.
Själv körde Börje Karlborg försiktigt innan, men numera kör han ännu försiktigare.
– Jag kan inte lasta någon för det här utan det var en ren och skär olyckshändelse, men tur var att vi hade en ny bil där alla säkerhetsutrustningar funkade och alla dörrar gick att öppna. Efter olyckan tyckte hustrun dock att vi skulle ha en ännu säkrare bil, så vi köpte en större.
Beslöt engagera sig
När Börje Karlborg låg på sjukhuset fattades beslutet att engagera sig och informera om viltolyckor via Älgskadefondsföreningen. Flera årtiondens yrkeserfarenhet inom bilbranschen har under årens lopp givit honom ett stort kontaktnät. Folk lyssnar när han berättar och normen är att inte ha mer än 15 personer i åhörarskaran vid varje tillfälle.
– Det har blivit ett antal tillfällen, men vi som håller på med det här gör det i eget intresse för att sprida kunskap om vilt och viltolyckor. Till exempel har jag varit och informerat hos en av körskolorna i Eskilstuna som utbildar yrkeschaufförer, vilket var väldigt uppskattat.
Själv skulle han gärna se att det på bred front hölls information för körskoleelever, vilket han menar skulle vara bra för trafiksäkerheten.
Niclas Dahl, verksamhetsledare vid Älgskadefondsföreningen ser en stor tillgång i att ha en resurs som Börje Karlborg med hans erfarenheter av möte med vilt.
– Det är viktigt att vi inte bara har människor som berättar om vad som kan hända utan att det också finns de som kan berätta om sin upplevelse. Varje olycka är unik och därigenom personlig, men det ger en helt annan trovärdighet att höra någon som till exempel Börje dela med sig av sin erfarenhet.
Text och bild: Carl-Magnus Wennerholm